در متون جدید مدیریت معیارهای استخدام را شایستگی یا قابلیت می نامند. شایستگیهای لازم برای انجام هر شغل یا ایفای هر نقش در سازمانهای مختلف متفاوت است و باید به تناسب موقعیت و شرایط امروز و فردای سازمانتان به طراحی مدل و تدوین فهرست معیارهای استخدام بپردازید.
تلاش برای تدوین فهرستی کامل از قابلیتها و شایستگیهای لازم برای انجام مشاغل مختلف کاری ضروری است، زیرا در غیر این صورت فرایند استخدام را اجرا میکنیم بدون آنکه بدانیم دقیقاً به دنبال چه کسانی میگردیم و از همه بدتر ممکن است افرادی را که فقط به خود ما و افکار و ارزشهایمان شبیهاند، استخدام کنیم. گروه مشاورین رای، برای آشنایی بیشتر با این وظایف و روش ها و تکنیک ها، این مقاله را ارائه کرده است.
برای آنکه فهرست کامل و معتبری از معیارهای استخدام داشته باشید باید شغل یا نقش مورد نظر را خوب بشناسید و به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کنید علاوه بر این میتوانید موفقترین شاغلان هر شغل را بررسی و با آنها مصاحبه کنید تا بفهمید معیارهای مشترکی که در همه آنها وجود دارد و احتمالاً با موفقیت آنها مرتبط است چیست.الگوبرداری از شرکتها و سازمانهای موفقتر، نیز بسیار مفید و لازم است. کافی است تعدادی آگهی استخدام مربوط به مشاغل مختلف را در شرکتهای موفق بررسی کنید که میتواند ایدههای خوبی به شما بدهد و فهرست معیارهای شما را برای استخدام جامعتر کند.
از آنجا که استخدام موضوعی مربوط به آینده است و در واقع ما امروز افرادی را استخدام میکنیم تا به فردای سازمان ما خدمت و کمک کنند باید نگاهی هم به اهداف و برنامههای آینده شرکت داشته باشید و از فرصتها و تهدیدها ی سازمانتان مطلع باشید تا بتوانید افرادی را با معیارهای مناسب فردا استخدام کنید.
معیارهای استخدام را میتوان به انواع مختلف تقسیم کرد :
برخی معیارها لازم است در همه بخشها و مشاغل سازمان مورد توجه باشند، سخت کوشی وفاداری و روحیه کار تیمی را میتوان از این نوع معیارها دانست.
بعضی دیگر از آنها فقط در بعضی بخشها و مشاغل سازمان ما موضوعیت دارند برای مثال نظم در واحدهای حسابداری و پایبندی به اخلاقیات در واحدهای خرید و تدارکات از جمله این معیارها شایستگیها هستند.
تعداد معیارهای استخدام هم موضوعی مهم است که باید در مورد آن تصمیم بگیرید اگر تعداد این معیارها کم باشد افرادی که همه شایستگیهای لازم و مورد نیاز را ندارند وارد سازمان میشوند و اگر این معیارها بیش از حد باشند اولاً امکان پیدا کردن افرادی که دارای این معیارها باشند کاهش مییابد و ثانیاً هزینههای ارزیابی و سنجش آنها بالا میرود. در شرکتهای موفق جهان با توجه به اهمیت حساسیت شغلها و مسئولیتها بین ۸ تا ۱۲ معیار استخدامی برای هر شغل یا نقش در نظر میگیرند و آنها را پایه انتخاب و استخدام قرار میدهند.
ارزیابی معیارها موضوعی مهم و تا حدودی پیچیده است در فرایند استخدام شرکت خودتان باید از ابزارها و آزمونهایی استفاده کنید که به شما در تشخیص و سنجش این معیارها کمک کند مصاحبه استخدامی هنوز رایجترین و اثربخشترین روشی است که برای استخدام کردن افراد شایسته مورد استفاده قرار میگیرد خودتان را به مهارت و هنر مصاحبه کردن مجهز کنید.
تیمهایی برای مصاحبه با داوطلبان استخدام تشکیل دهید و پرسشهای مصاحبه را به نحوی انتخاب کنید که بتواند به شما کمک کند تا در مورد معیارها و شایستگیها مورد نظرتان اطلاعات مفید به دست آورید. یکی از بهترین و مفیدترین روشهای سنجش شایستگیها و مهارتهای افراد آن است که آنها را در شرایط واقعی یا تقریباً واقعی قرار دهید و در این شرایط رفتار و عمل کرد او را مشاهده و ارزیابی کنید.
اگر بتوانید اهمیت تناسب شخص و شغل را برای داوطلبان استخدام روشن کنید ا را نسبت به این موضوع حساس و ذینفع کنید آنها هم میتوانند با ارائه اطلاعات دقیقتر و صحیحتر کمک کنند تا هر دو طرف تصمیمات درست تری بگیرند.